Friday, October 30, 2009

Contoh Paling Mudah

Assalamualaikum semua.

Kali ni saya hidangkan contoh2 yang boleh membuka minda anda semua, insyaallah. Cuba anda fikir dan renung2kan, barangkali pernah dialami oleh anda sendiri tanpa disedari.

Contoh pertama: Cuba bandingkan harga emas semasa anda berkahwin dulu, dengan harga emas hari ni.

Contoh kedua: Cuba anda simpan rm2000 bersama emas bernilai rm2000 juga(simpan bawah bantal) kemudian anda keluarkan selepas 10 tahun, rasa2nya yang mana naik dan yang mana turun dari segi nilai. apa jawapan anda?

Contoh ketiga: Cuba anda bakar sekeping rm50 dan 1 dinar. Apa akan terjadi kepada duit dan dinar tersebut? Duit=abu, dinar=cair(masih emas walaupun cair).

Contoh keempat: Zaman anda sekolah rendah dulu bawa duit belanja 30-50sen, tapi zaman anak anda sekolah sekarang? fikirkan....(susut nilai)

Contoh kelima: Tahun awal 90an harga sekor kambing jantan kampung rm200++ bersamaan 1 dinar, tapi sekarang sekor rm500++ pun masih bersamaan dengan 1 dinar. fikirkan....(susut nilai)

Kesimpulan:

- Duit dimakan inflasi tapi emas tetap stedi.

- Emas adalah pelaburan yang kalis inflasi.

- Duit kertas mengalami kadar susut nilai/inflasi. Contohnya, dulu rm50 boleh beli banyak barang, tapi sekarang boleh beli ciput je barang.

- Emas adalah bahan yang tidak boleh ditiru/diulang cetak/dimusnahkan macam duit kertas dan jika terbakar dan cair pun ianya tetap emas.

- Harga emas meningkat dalam jangka panjang(purata kenaikan 20% ke atas dalam masa setahun) ASB punya dividen baru berapa.

Selamat membeli emas :)

1 comment:

adi syahid said...

mir..mu try tgk anakgayongbachok.blogspot.com