Wednesday, October 21, 2009

Mengapa Melabur Dalam Emas?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar sahabat sekalian? Saya doakan anda sihat sejahtera adanya. Baik, jom kita berkongsi sesuatu dan sama2 kita renungkan dan fikir2kan.

Membeli emas untuk penyimpanan kedengaran sedikit janggal kerana ramai beranggapan logam kuning keemasan itu lebih terserlah kemewahan dan ketinggian mutunya apabila dipamerkan sebagai perhiasan diri.

Walau bagaimanapun kemelut ekonomi yang melanda dunia menyebabkan ramai mula sedar mengenai kepentingan membeli dan menyimpan emas untuk dijadikan sebagai aset pelaburan.

Mengapa melabur dalam emas?

Jawapannya sangat mudah. Melabur dalam emas bukan sekadar mendapatkan keuntungan ke atas modal tetapi juga melindungi nilai aset daripada inflasi dan deflasi.

Anda mempunyai pilihan sama ada menyimpan sendiri emas milik anda atau menyimpannya di peti simpanan bank. Jika anda inginkan wang di saat memerlukan, simpanan emas fizikal berkenaan boleh digadai atau dijual tetapi nilainya akan susut antara 15 hingga 30 peratus daripada harga pasaran.

Berlainan pula dengan emas yang dikeluarkan oleh syarikat Public Gold yang nilainya hanya susut 5-6 peratus sahaja. Ini amat menguntungkan kita sebagai pelabur.

Nilai emas yang tidak susut menyebabkan simpanan emas mendatangkan keuntungan terutama ketika gelora ekonomi melanda. Anda digalakkan supaya membuat simpanan emas fizikal sebagai jaminan masa depan. Secara tidak langsung aset tersebut sebagai insurans untuk diri dan keluarga anda di samping ia menjadi penyimpan kekayaan.

Info

Pelaburan emas terbahagi kepada empat iaitu pelaburan barang kemas, syiling emas, jongkong emas/goldbar dan dinar emas.

Fakta
  1. Ahli kimia tidak pernah berjaya menghasilkan emas tiruan kerana sifat logam berkenaan sukar ditiru.
  2. Sifat emas tulen adalah lembut paling boleh ditempa dan dibentuk.
  3. Emas asli boleh disahkan tulen melalui dua cara mudah iaitu apabila digigit, ia meninggalkan kesan lekuk gigi, kedua apabila dibakar atau dicairkan, ia tidak berubah warna.

2 comments:

Lia3003 said...

artikel yang menarik.. =)

GoldSniper said...

tq liyana
moga dimanfaatkan oleh semua pembaca..